Det där med att inte ge barn vad de vill ha utan vad dom behöver!
Tycker det är en jäkla bra mening.

I kväll på promenaden pratade vi om livet, jag och den lilla. Vi pratade om fattigdom och om hur svårt vissa/många barn har det. Föräldrar som dricker och beter sig galet illa…. Den lilla är så klok här hemma.  Hon pratade om hur svårt dom har det i Afrika om hur barnen inte har mat,  det måste vara hemskare än dom som har mammor och pappor som dricker säger hon. Tror du säger jag.  Ja för dom som har föräldrar som dricker och är kockobällo kan ju gå in på sitt rum och stänga dörren och inte låtsas om något.  Hon har ju så rätt egentligen.  I Afrika kan man ju inte gå till sitt rum och stänga dörren och låtsas som om man inte är hungrig säger hon. Så rätt tänkt egentligen men så förbannat sorgligt att man som barn går till sitt rum och stänger dörren och låtsas som om inget har hänt. För maten säger hon den kan man ta sig själv eller ja det kanske finns kakor eller så, bara att man får något i magen liksom. Det finns ju inte i Afrika.

Det där kändes i hjärtat.  Det gjorde ont! Så klokt men så fruktansvärt att det där är vanligare än vi tror!

image

Så skulle vi kunna komma överens om att den där alkoholen är ett förbannade otyg, och att vi speciellt nu i semestertider tänker på det!

Vi pratade även om en flicka som vi brukar se och som lilla E speciellt lagt märke till. Hennes föräldrar ser kockobällo ut och pratar konstigt.  Skulle inte hon kunna få flytta hem till oss Malin? Nja sa jag, det är ju liksom inte bara att bestämma det.  Hon går i 6 an och röker säger hon. Om jag hade ork och tålamodet så skulle mitt hus vara fullt av sådana ungar. Men vi räddar ett barn och det är bättre än inget. Jag hoppas att fler kunde ta hand om ett barn som har det svårt, vilket jag förstår att dom flesta inte kan,orkar eller har tålamod till. För jag lovar er det krävs mycket av det där. Det krävs att man kan känna kärlek till dom här ungarna. För vet ni? Utan kärlek så är det faktiskt helt meningslöst. Jag tror att utan kärlek så hamnar dom här ungarna i samma tragiska situation som föräldrarna!

KRAM!

Postat med WordPress för Android