Hallå Amigos!

Det var ett tag sen jag bloggade.  Men nu har jag tänkt att jag är tillbaka.  Jag hoppas ni alla haft en lika skön och fantastisk sommar som jag. Tre hela månader har jag varit ledig. Vädret i sommar har väl varit under all kritik!  Jag tycker synd om er alla som inte fick vare sig dom två första veckorna i juni eller dom två veckorna i augusti som verkligen var supervarma.

Men!

Nu är vi tillbaka i vardagens rutiner med skola och jobb igen. Vi har även haft lilla E ett helt år. Ett år som har gått fort, och ett år fullt av erfarenheter.  Lilla E har förändrats som individ och blivit en tjej med skinn på näsan och med självförtroende.  Nu slipar vi lite bara på den där lilla fröken.  Det har gått över förväntan på alla vis.

Dåligt ordförråd.

Men så finns det dom som det inte går lika bra för…
Eller dom som har ett ordförråd så jag/vi blir så förvånade att vi svimmar lite. Idag kom lilla E hem från skolan och berättade att hon blivit kallad för ”slampa” kan ni begripa?  Hon går i femman!  Hur är det möjligt att barn i klass fem använder sig av ord som ”slampa”

Att diskutera.

Det gör vi mycket här hemma. Vi pratar om i stort sätt allt. Jag är tacksam över att lilla E berättar allt vad som händer.  Det har inte alltid varit så. Nu vet hon att det är lika bra att berätta eftersom hon vet att jag vet allt!  Så idag när hon kom hem berättade hon att dom först sparkat fotboll och dom råkade sparka och k uffas lite väl hårt,  men sen hade hon oxå blivit kallad för ”slampa” jag blir så arg när jag hör att barn säger såna saker. Jag fattar inte att barn som är 11 år säger så där. Vad är det frågan om?

Skolan

Jag vet inte om den här skolan här där vi bor nu är hårdare och har ett sämre klimat än den skolan som mina barn vuxit upp i. Jag kan ärligt säga att jag aldrig hört någon prata så fult språk eller att dom varit så tuffa och respektlösa mot vuxna som här! Ni vet när man säger till dom att vara snälla så tittar dom på en och säger att det ska du inte bry dig om. Dom liksom käftar emot vuxna.

Pratat

Har vi gjort om just det här om att respektera andra och lyssna på vuxna. Fröken säger man inte emot och har man gjort fel då ska man banne mig be om ursäkt.  Det där är viktigt! Att vara en bra kamrat och stå för sina misstag.  Att ha ett ordförråd och inte använda sig av fula skällsord hör väl till uppfostran. Men när vuxna slänger ur sig ord som slampa, CP,  mongo och liknande är det ju inte konstigt att ungarna gör det heller!  Här hemma är det nolltolerans.

Slampa

När någon kallar mina barn slampa, framförallt om man är elva år då blir jag fruktansvärt arg och ledsen.  Jag blir ledsen för lilla Es skull, för trots att hon inte visste vad det betydde så visste hon att det var galet fult. Hon var ledsen när hon berättade och hon skämdes för att säga det. Hon skämdes för någon annan!  Det bevisar att hon förstår och har bättre förstånd än den som sa det.

Vi pratar om det och vi säger att hon ska bara gå därifrån och inte säga något.  För minsta lilla hon säger ifrån så blir det hon i slutändan som får ta skiten…. Det är så det är när man är fosterbarn tyvärr.
Man blir synad i minsta detalj, och allt som händer ska benas ut. Att försvara sig eller säga ifrån det är något som framförallt inte fosterbarn ska göra. Då blir det problem.

KRAM!